En trampolin gør træningen sjov og effektiv på en gang

Der er stort fokus på sundhed og trivsel i dagens Danmark og det gælder både kost og motion. Men mange føler sig udfordret af at finde tiden til at få trænet nok, for i en fortravlet hverdag, kan det være svært at finde tiden til at tage op i træningscentret. Men det behøves heller ikke, for i dag hvor enhver have med respekt for sig selv har en trampolin, så skal behøver man kun at bevæge sig derud og så kan der trænes.
For trampoliner er ikke kun for børn. Den gentagne hoppende bevægelse af trampolinspring har faktisk mange sundhedsmæssige fordele, der gør det hensigtsmæssigt for folk i alle aldre og næsten alle sundhedsmæssige status at hoppe.
Kunsten at få mest muligt ud af træningen ved hjælp af at hoppe er at vælge og bruge en trampolin, der er bedst egnet til dine behov og livssituation. Overvej de sundhedsmæssige fordele ved trampolinspring samt dine mål, budget, og plads til at finde, og blive inspireret til at bruge, den rigtige.
Når du hopper på en trampolin, vil den fleksible overflade bevæge sig med dig, så når du lander, mindskes virkningerne af landingen. Så i modsætning til andre former for kondition såsom jogging hvor virkningen af at komme i kontakt med jorden, kan føre til knogle og led skader i ankler, knæ og hofter, vil trampolinspring have mindre tilbøjelighed til at generere disse typer af effekt baserede skader . Alt imens, kan hoppe bevægelserne stadig gøre det muligt, at øge din puls og åndedræt, som derved forbedrer din kondition, når træningen udføres regelmæssigt på et moderat til kraftigt intensitets niveau.
En af de største fordele ved trampolinspring er de fordele det giver til lymfesystemet. Lymfesystemet spiller en vigtig rolle i immunforsvaret, cellerne er i hele kroppen og indsamler cellulært affald og flytter det rundt i kroppen og om til ”affaldssystemet”, som dfor eksempel lunger, lever eller nyrer. Lymfesystemet løber vertikalt langs ekstremiteterne, i modsætning til det kardiovaskulære system, som løber på en tilsvarende måde, men med hjertet som konstant pumpe for at blodet bevæger sig gennem systemet. Det lymfatiske system har ingen pumpe til at holde gang i lymfevæsken og få affaldsprodukter flyttet .
Snarere, kræver systemet muskelsammentrækninger for at bevæge affaldet op i systemet og væk fra ekstremiteterne. Næsten enhver art af bevægelse kan hjælpe med at generere denne bevægelse, men op og ned hoppe bevægelserne af trampolinspring er særlig effektiv, fordi det er relativt let at udføre og stimulerer lymfesystemets envejs ventiler til at åbne og lukke samtidigt, og få stigende lymfeknuder til at flyde væsentligt som det virker med tyngdekraften til at bevæge sig op i lymfesystemet.
Mange mennesker kæmper for at opretholde balancen de første par gange, de springer på en trampolin. Men trampoliner er faktisk ganske gode til at forbedre balance og koordination.Tænk på en trampolin lidt ligesom det gamle computerspil, "Pong". Bolden i "Pong" hopper frem og tilbage mellem to padler, men bolden bevæger sig i forskellige vinkler baseret på hastigheden og placeringen af ​​hver padle.
Når du hopper på en trampolin, din krop er lidt ligesom bolden i "Pong" - baseret på den vinkel og den kraft, hvormed du rammer trampolinens overflade, vil din krop hoppe op i luften i en anden vinkel. Nogle gange ender du med at stige igen på en uventet måde, fordi du lander med større kraft end forventet. For at imødekomme disse uventede bevægelser, skal din krop finde sit tyngdepunkt og "re-balance" før du lander igen. Med øvelse, bliver du bedre til at bevare din ligevægt trods uventede bevægelsesmønstre, og også bedre til at forudsige kroppens bevægelser baseret på, hvor du lander, så du kan komme hurtigere afsted igen. I det væsentlige, din balance og koordination forbedres.
Trampolinspring er sjovt, og der er få mennesker, der vil hævde andet. Der er noget om følelsen af at flyve, det er forfriskende og livgivende, og du kan når som helst og hvor som helst deltage i øvelserne blot der er en trampolin.