Kom til tops på Google med Søgeordsoptimering

Hvis du overvejer at få din egen netbutik, skal du huske, at kunderne ikke finder din butik på nettet, medmindre, den er synlig, eller de tilfældigvis ved, at den eksilerer.

De fleste kunder finder din netbutik ved at søge efter bestemte produkter på nettet, eksempelvis på Google, og hvis din netbutik er søgemaskineoptimeret, så den har en god placering, er der en chance for, at de finder den og klikker sig ind på den.

Søgemaskineoptimering er et fremmedord for de fleste, men det gør det ikke mindre vigtigt. Hvis du ikke selv har tid eller energi til at sætte dig ind i, hvad søgemaskineoptimering eller "SEO" er for noget, kan du få professionelle til at lave seo for dig til rimelige priser.

SEO er dog en langsigtet strategi. Du bliver ikke synlig i søgemaskinerne fra den ene dag til den anden. Er du i et konkurrencepræget marked, kan der gå flere måneder, før der begynder at ske noget, og det er slet ikke sikkert, at du nogensinde kan komme frem på side 1, for alle kan jo ikke ligge på side 1, desværre.

Men bare rolig - hvis du har svært ved at blive synlig på nettet, eller hvis du bare ikke kan vente flere måneder på at blive synlig, kan du vælge at annoncere gennem Google AdWords. I modsætning til SEO koster det dog et mindre beløb - måske 2 kroner - hver gang, der er en potentiel kunde, der klikker sig ind på din webshop via disse annoncer.

Som et alternativ eller supplement til AdWords kan du også vælge Facebook annoncering, hvor du kan målrette dine annoncer rimelig præcist til din målgruppe. Der er dog delte meninger om, hvor godt Facebook annoncer konverterer, altså fører til salg - hvilket vel må siges at være det højere formål overhovedet at annoncere.

Igen kan du dog på professionelle til at se på din søgeordsoptimering, så du får udnyttet den trafik, der er på din shop, bedst muligt.