Scherning har gjort stort indtog på smykke markedet de senere år

De tendenser, der har udfoldet sig i beklædnings sektoren i de seneste tre årtier synes at begynde og spille i smykker sektoren nu, men i et langt hurtigere tempo, end tidligere set.
Smykkeindustrien synes, at være klar til en glitrende fremtid, hvor forbrugernes appetit på smykker, som blev dæmpet af den globale recession, synes nu mere grådig end nogensinde.

Men samtidig er branchen meget dynamisk og hurtigt voksende. Konsekvensændringer er undervejs, både i forbrugernes adfærd samt i industrien selv. Smykke producenterne kan ikke bare gøre som de plejer og forvente at forretningen fortsætter væksten, de skal være opmærksomme og lydhøre over for vigtige tendenser og udviklinger ellers risikerer de, at blive efterladt med mere agile konkurrenter.

Når vi taler om udviklingen inden for smykker, kan vi ikke undgå også at se på prisen. For smykker er i dag ikke kun dyre smykker, der er fremstillet i udelukkende ædelmetal. Mærker som Scherning, Louise Kragh m.fl. er brands der leverer rigtig fine kollektioner, men i et prisleje hvor de fleste kan være med. Tager du derimod Georg Jensen, Ole Lynggaard m.fl. så er det et helt andet prisleje, men også en anden kvalitet på rå varerne.
Det afhænger meget af, hvilket behov man skal have dækket, når man handler smykker om man vælger den ene brand kategori eller den anden.
Er man typen, der gerne vil have mange forskellige modeller at skifte imellem. Både så der er til hverdag og fest, men også i forskellige farver. Så vil Brands som Scherning m. fl. Være den rigtige vej at gå. For her får du smykker udført i god kvalitet, med smarte designs der følger trenden, men til en pris hvor du har råd til at købe dem i forskellige farver eller størrelser.

Vil du hellere have færre forskellige at vælge imellem, men i en mere eksklusiv udgave, så er det Ole Lynggaard m.fl. du skal se efter. Du får stadig smarte og tidssvarende design smykker, men til en helt anden pris på grund af materiale valget.
Ikke sagt, at man ikke kan have mange forskellige smykker at vælge imellem af den dyre slags, men det kræver helt klart et noget større smykke budget, end med de andre brands.

Mens mærkevarer tegner sig for 60 procent af salget i markedet inden for ure. Tegner mærkevarer, når vi taler smykker, sig kun for 20 procent af det samlede marked i dag.
En af grundene hertil er netop, at der er flere og flere der går med de mindre kendte brands og har et større udvalg af smykker.
Så de brands der tidligere betegnes som mærkevarer er det stadig, men der er bare kommet flere kategorier i konceptet mærkevarer. Set ud fra et perspektiv der ser på popularitet i stedet for udelukkende kvalitet og branding. Så set ud fra den synsvinkel har begreberne udviklet sig med tiden.
Og det er også derfor at brands som scherning, har fået mulighed for den udvikling og indflydelse på markedet. Så når der skal handles smykker, kan det være en god ide, at afklare hvilket behov der skal dækkes og hvor mange penge man har til rådighed.